We doen er alles aan om jouw privégegevens ook echt privé te houden. Wanneer je iets bij ons bestelt, wil je natuurlijk geen pottenkijkers die er met jouw persoonsgegevens vandoor gaan. Gelijk heb je.

We vragen wel gegevens van je, zodat we je zo goed mogelijk kunnen helpen. Welke gegevens we vragen en waarvoor we ze gebruiken lees je hieronder. Ook zie je wat je rechten zijn, wie toegang heeft tot je data en hoe lang we je gegevens bewaren.

Voor onze financiële services houden wij ons aan de regels rondom privacy en aan de regels van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Je kunt informatie over onze financiële dienstverlening en procedures overzichtelijk vinden op deze pagina.


Juridische gronden

Volgens de privacywetgeving moeten we zeggen welke ‘juridische gronden’ we hebben om je gegevens te gebruiken. We hebben gegevens van je nodig vanwege de contractuele afspraken tussen jou en Energie in Huis, zoals jouw aankoop van een product of je recht op garantie. Dit is het geval bij:

  • Bestellen & pre-order
  • Bezorging
  • Installatie
  • Retour & reparatie
  • Contact met onze klantenservice

Daarnaast kunnen we je gegevens gebruiken bij ‘gerechtvaardigd belang’. Dat betekent dat we al onze klanten de meest optimale, persoonlijke service willen verlenen. Hierbij denken we altijd aan jouw privacy. Dit geldt voor:

  • Reviews & klanttevredenheidsonderzoek
  • Contact met onze klantenservice
  • Bezoek van de Energie in Huis-website
  • Account
  • Nieuwsbrief & e-mail
  • Persoonlijk advies
  • Acties
  • Social media
  • Monitoring van energiesystemen
  • Service en beheer

We kunnen ook een wettelijke verplichting hebben om je gegevens te gebruiken, bijvoorbeeld wanneer we fraude vermoeden. En soms heb je ons zelf toestemming gegeven om je gegevens te gebruiken, zoals wanneer je je aanmeldt voor de nieuwsbrief. Dit houden we netjes bij.

Op basis van geanonimiseerde data doen wij onderzoek naar trends om Nederland zo snel mogelijk te kunnen verduurzamen.


Waar worden jouw gegevens opgeslagen?

We slaan je gegevens op in verschillende databases. We hanteren altijd strenge beveiligingsmaatregelen. Oost west, thuis best: daarom worden je gegevens bijna altijd opgeslagen binnen de Europese Unie.

Gegevens van de productie van je systemen kunnen geanonimiseerd worden opgeslagen op servers buiten de Europese Unie, omdat de leveranciers van sommige apparaten hier vandaan komen. Alleen binnen de Europese Unie kunnen deze data gekoppeld worden aan je persoonlijke gegevens.


Wie heeft toegang tot jouw gegevens?

We geven je gegevens alleen door aan andere partijen als dat echt nodig is voor onze dienstverlening. Het betreft dan deze partijen: bezorgpartners, installateurs, leveranciers of reparateurs, productondersteuning, betaalpartners, IT-dienstverleners en partijen die onze reviews verzamelen. Onze bezorgpartner moet tenslotte je bestelling afleveren op het juiste adres en het is fijn als een reparateur bij je thuis langskomt als dat nodig is. En niet per ongeluk bij de buren op de stoep staat. Partijen zoals data management-platforms, media- en advertentiebureaus en onderzoeksbureaus komen in beeld zodra we je persoonlijk advies willen geven of gerichte advertenties laten zien, bijvoorbeeld op basis van je interesse in bepaalde producten. In verdachte situaties zijn we verplicht om klantgegevens te delen met overheidsinstanties.

De partijen die van ons toegang krijgen tot je gegevens, mogen deze alleen gebruiken om jou een dienst te leveren namens Energie in Huis. Tenzij ze zelf verantwoordelijk zijn voor het verkrijgen en beschermen van je gegevens. Sommige cookie-ontwikkelaars hebben toegang tot de gegevens die cookies op onze website verzamelen. Je leest hier meer over in ons cookiestatement en het privacybeleid van deze partijen. We verkopen jouw gegevens nooit aan derden.


Hoe lang bewaren we je gegevens?

We bewaren en gebruiken jouw gegevens niet langer dan noodzakelijk. Daarna verwijderen we alle data die we van je hebben. Sowieso bewaren we je gegevens alleen in de best beveiligde Europese databases. Of gebruiken we jouw gegevens anoniem, omdat we bepaalde data nodig hebben voor interne analyses en rapportages zoals de waarde van je bestelling.

Klinkt lekker simpel, maar hoe werkt dat in de praktijk? We houden bepaalde termijnen aan, waarna we je gegevens verwijderen. Dit zijn ze:

  • Opgenomen telefoongesprekken verwijderen we standaard na 30 dagen tenzij we een wettelijke verplichting hebben om een gesprek langer te bewaren.
  • Inactieve klantaccounts verwijderen we na 7 jaar. Na die periode gebruiken we je gegevens alleen anoniem, voor interne rapportages.
  • Van de Belastingdienst moeten we onze administratie met jouw factuur-, betaal- en bestelgegevens 7 jaar bewaren. Daarna gebruiken we alleen anonieme gegevens voor interne rapportages. Je moet zelf ook de facturen van je aankopen goed bewaren, voor wanneer bijvoorbeeld je garantie verloopt.
  • Als je jouw product door Energie in Huis laat repareren of vervangen, bewaren we jouw melding en contactgegevens 7 jaar. Daarna gebruiken we je gegevens alleen anoniem, voor interne rapportages.
  • Wanneer je een servicecontract of monitoringcontract bij ons hebt afgenomen, bewaren we je gegevens gedurende de looptijd van deze overeenkomst tot 7 jaar daarna.  Na die periode gebruiken we geanonimiseerde gegevens voor interne rapportages.
  • Als je je hebt ingeschreven voor de nieuwsbrief of toestemming hebt gegeven voor het ontvangen van gepersonaliseerde berichten, dan bewaren we die toestemming 5 jaar lang. Ook als je op een gegeven moment beslist dat je de nieuwsbrief of gepersonaliseerde berichten niet meer wilt ontvangen, bewaren we het intrekken van je verzoek.
  • Als wij je hebben geadviseerd over een financieringsproduct of hierbij hebben bemiddeld bewaren we je gegevens gedurende de looptijd van dit product en zeven jaar na beëindiging hiervan.

Uiteraard blijf jij de baas over jouw gegevens. Wil je gratis inzage krijgen in jouw persoonsgegevens en een kopie ontvangen? Of wil je je gegevens wijzigen, verwijderen, gebruik beperken of je e-mailvoorkeuren aanpassen? Geen probleem. Je kunt ons een verzoek hiertoe sturen op vragen@energienhuis.nl . Of je laat het ons weten per post.

Uitschrijven voor de nieuwsbrief is zo gepiept. Dat doe je in via de link onderaan de nieuwsbrief zelf.

We willen zeker weten dat jij écht jij bent. Daarom kunnen we aanvullende informatie van je vragen om je identiteit vast te stellen. Dat doen we ook bij onduidelijke verzoeken.


Heb je vragen of klachten?

Je kunt ons altijd bellen of mailen met een klacht. Bel 020 333 0425 of mail vragen@energieinhuis.nl

Indien je klachten hebt over onze financiële dienstverlening, kun je ons het best zelf benaderen via een email naar vragen@energieinhuis.nl, via de telefoon (vraag desnoods naar iemand met een wft-diploma). Mocht er iets mis gaan en word je klacht niet goed behandeld, dan zijn wij ook aangesloten bij het Kifid. Dit is een klachteninstituut voor financiële dienstverleners. Op deze pagina vind je alles over onze financiële dienstverlening en meer informatie om met het Kifid contact op te nemen.


Wie is verantwoordelijk voor jouw gegevens?

Wij zijn Energie in Huis

En als je van lange nummers houdt:
Dit is ons KvK-nummer: 34352918
Dit is ons BTW-identificatienummer: NL821095845B01

Je kunt ons zo bereiken:
Bellen: 020 333 0425
Mailen: vragen@energieinhuis.nl