Zonnepanelen met internet verbinden

Je kunt de opbrengst van jouw zonnepanelen in de app of online-omgeving bekijken. Hiervoor moeten ze verbonden zijn met het internet.

Hieronder vind je het stappenplan om jouw zonnepanelen met een Growatt omvormer (opnieuw) met het internet te verbinden door middel van de ShineLink.

Bekijk andere stappenplannen
nieuwe website

Stappenplan Growatt ShineLink verbinding herstellen

  Voorbereiding

  • Let op! Je kan deze resetstappen alleen overdag uitvoeren wanneer de omvormer is ingeschakeld.
  • Als het goed is heb je zonnepanelen met een Growatt omvormer. Heb jij geen Growatt omvormer, maar Enphase micro-omvormer? Bekijk dan dit stappenplan.
  • Jij hebt een ShineLink. Twijfel je of je een ShineLink of ShineLink X hebt, bekijk dan deze pagina.
  • Controleer waar in jouw huis de omvormer hangt en waar je internetmodem of router zit.
  • In de buurt van jouw internetmodem of router zit een ShineLanBox (zie foto).
    ShineLInk

Stap 1
Zorg dat er een internetkabel loopt van jouw ShineLanBox naar je internetmodem of router. Controleer of de kabel er aan beide kanten goed in zit.

Stap 2
Zorg dat de stroomkabel goed in de ShineLanBox zit en dat de stekker in het stopcontact zit.

Stap 3
Druk de resetknop van de ShineLanBox (zie foto's hieronder) in voor 5 seconden; je kunt dit met een satéprikker of iets vergelijkbaars indrukken. Alle lampjes op de ShineLanBox gaan uit en vervolgens weer aan. Wacht hierna 30 seconden.

Growatt

Stap 4
Druk nog een keer op dezelfde resetknop, maar deze keer kort (<1 seconde). Het onderste LED-lampje zal gaan knipperen.

Stap 5
Ga naar de omvormer.

Stap 6
Onder de omvormer hangt een RF stick. Zie foto hieronder. Dat zwarte bolletje is een soort dopje en kun je openen. Druk de resetknop op de RF stick in voor 5 seconden; je kunt dit met een satéprikker of iets vergelijksbaars indrukken.

Stap 7
Druk nog een keer op dezelfde resetknop, maar deze keer kort (<1 seconde). De stick en de ShineLanBox worden nu aan elkaar gekoppeld.

Growatt

Stap 8
Als de verbinding succesvol gemaakt is, knippert er een blauw LED-lampje op de stick en knippert het 3e lampje op de ShineLanBox elke 3-5 seconde groen.

Stap 9
Je kunt je opbrengst weer in de app of online-omgeving bekijken. Het duurt tot 24 uur voordat alle data van afgelopen dagen volledig gesynchroniseerd is. Is jouw verbinding langer dan 30 dagen verbroken geweest? Er wordt maximaal 30 dagen aan opbrengstdata opgeslagen op de omvormer. Je zult dan niet van alle dagen zonder verbinding de opbrengst terugzien in de app (jouw zonnepanelen hebben wél alle dagen gewoon stroom geproduceerd).

Niet gelukt?
Krijg je na het volgen van deze stappen geen verbinding? Bekijk hieronder de veelgestelde vragen en problemen.

  • Waarom was mijn verbinding verbroken?

    Dit kan verschillende oorzaken hebben. Ben je gewisseld van internetprovider of heb je een nieuwe router? Dan moet de verbinding opnieuw ingesteld worden. Het kan ook zijn dat de verbinding na een stroom- of internetstoring niet goed hersteld is. In beide gevallen herstel je de verbinding met het volgen van bovenstaande stappen.

    Wordt de verbinding vaker verbroken? Dan is er waarschijnlijk geen stabiele verbinding. Controleer of de draadloze afstand niet te groot is, of de internetkabel niet verouderd is en of er geen problemen zijn met je internetmodem of router.

  • Hebben mijn zonnepanelen wel stroom opgewekt?

    Zie je geen opbrengst in de onlineomgeving of app? Of staat daar een melding dat er geen verbinding is? Meestal is dan alleen de verbinding verbroken, maar hebben je zonnepanelen wel gewoon stroom opgewekt.

    Je kunt controleren of je zonnepanelen stroom opwekken door (bij daglicht!) te kijken naar de omvormer. Het groene statuslampje moet branden en in de display moet er in de bovenste regel een getal staan.

  • Ik kan niet van alle dagen opbrengst terugzien in de app

    Is jouw verbinding langer dan 30 dagen verbroken geweest? Er wordt maximaal 30 dagen aan opbrengstdata opgeslagen op de omvormer. Je zult dan niet van alle dagen zonder verbinding de opbrengst terugzien in de app (jouw zonnepanelen hebben wél alle dagen gewoon stroom geproduceerd).

    Heb je net jouw verbinding hersteld? Het duurt tot 24 uur voordat alle data van afgelopen dagen volledig gesynchroniseerd is.

  • Wat betekenen de lampjes op de ShineLanBox?

    Op de ShineLanBox zitten vier lampjes:

    1. Huisje: brandt altijd wanneer de ShineLanBox stroom heeft
    2. Wolkje: geeft aan of de ShineLanBox verbinding heeft met het internet. Knippert bij het opstarten en hoort daarna continu te branden
    3. Vierkantje: geeft aan of er verbinding is met een RF-stick op de omvormer. Is dit lampje uit? Volg dan de stappen hierboven in het stappenplan. Knippert om de 3-5 seconde wanneer er verbinding is met de omvormer
    4. "i"-teken: knippert bij opstarten. Bij succesvolle installatie is deze led uit.
  • Ik krijg geen verbinding tussen de ShineLanBox en de RF-module

    Als de ShineLanBox en RF-module verbinding hebben, knippert er een blauw LED-lampje op de stick en knippert het 3e lampje op de ShineLanBox elke 3-5 seconde groen.

    De ShineLanBox en de RF-module maken draadloos verbinding met elkaar. Net als alles wat draadloos gaat, is er een maximale afstand. Dit is ca. 200 meter zonder muren, ca. 50 meter met één muur ertussen en ca. 20 meter met twee muren.

    Probeer de ShineLanBox dichter bij de omvormer te krijgen. Je kunt een langere internetkabel proberen.

    Lost dit het probleem niet op? Neem contact met ons op.

  • Het tweede lampje (wolkje) op mijn ShineLanBox brandt niet constant

    Het tweede lampje op de ShineLanBox (wolkje) geeft aan of de ShineLanBox verbinding heeft met het internet. Het lampje knippert bij het opstarten en hoort daarna continu te branden.

    Brandt het lampje niet continu? Dan heeft de ShineLanBox geen verbinding met het internet. Je kunt de volgende dingen proberen:

    • Haal de ShineLanBox voor 8 seconden van de stroom af
    • Controleer de internetkabel. Zit hij goed in de ShineLanBox en router? Probeer een andere internetkabel. Of stop de internetkabel in een andere ingang op je internetmodem of router.
    • Haal voor 30 seconden de stroom van jouw internetmodem of router
    • Kijk in de handleiding van jouw modem of router voor een oplossing

Wij staan voor je klaar

Kom je er even niet uit? We helpen je graag verder. Neem contact op en een van onze supportmedewerkers helpt jou verder.

Neem contact op
Installateur