Zonnepanelen met internet verbinden

Je kunt de opbrengst van jouw zonnepanelen in de app of online-omgeving bekijken. Hiervoor moeten ze verbonden zijn met het internet.

Hieronder vind je het stappenplan om jouw zonnepanelen met Enphase micro-omvormers (opnieuw) met het internet te verbinden door middel van wifi.

Bekijk andere stappenplannen
Opbrengstapp1

Stappenplan

Voorbereiding

  • Als het goed is heb je zonnepanelen met Enphase micro-omvormers. Heb jij een Growatt omvormer? Bekijk dan dit stappenplan.

  • Controleer waar in jouw huis de Envoy hangt (zie foto bij stap 1) en waar je internetmodem of -router zit.

  • Controleer waar de WPS-knop op jouw internetmodem of router zit. Dit verschilt per merk. Kijk eventueel in de handleiding of vraag het bij je internetprovider. Zit er geen WPS-knop? Dan kun je niet via Wifi verbinden. Kies een andere manier om te verbinden.

Stap 1 
Druk het bovenste knopje op de Envoy voor 5 seconden in.

envoy-knopje

Stap 2
Druk het WPS knopje op jouw internet modem ook voor 5 seconden in.

wps

Stap 3
Het bovenste lampje op de Envoy moet groen gaan branden (zie foto hieronder). Let op: het kan zijn dat de lampjes eerst rood kleuren of gaan knipperen, na ca. een uur moet het lampje constant groen branden. De verbinding is dan hersteld. Je kunt de opbrengst van jouw zonnepanelen weer bekijken in de Enlighten app of online omgeving. Het duurt tot 24 uur voordat alle data van afgelopen dagen volledig gesynchroniseerd is.

envoy

Stap 4
Als het lampje na 2 minuten weer uit gaat, herhaal de bovenstaande stappen dan nogmaals. Mocht het niet lukken om het systeem te resetten neem dan contact op met Enphase op 073 303 5859.

  • Wat betekenen de lampjes op mijn Envoy?

    Op de Envoy zitten diverse lampjes. Ze kunnen groen branden, groen knipperen, oranje branden of uit zijn. Bekijk de precieze betekenis van alle lampjes in deze pdf.

  • Waarom was mijn verbinding verbroken?

    Dit kan verschillende oorzaken hebben. Ben je gewisseld van internetprovider of heb je een nieuwe router? Dan moet de verbinding opnieuw ingesteld worden. Het kan ook zijn dat de verbinding na een stroom- of internetstoring niet goed hersteld is. In beide gevallen herstel je de verbinding met het volgen van bovenstaande stappen.

    Wordt de verbinding vaker verbroken? Dan is er waarschijnlijk geen stabiele verbinding. Probeer de Envoy op een andere manier met internet te verbinden. Controleer of geen van de internetkabels verouderd is en of er geen problemen zijn met je internetmodem of router.

  • Hebben mijn zonnepanelen wel stroom opgewekt?

    Zie je geen opbrengst in Enlighten? Of staat daar een melding dat er geen verbinding is? Meestal is dan alleen de verbinding verbroken, maar hebben je zonnepanelen wel gewoon stroom opgewekt.

    Je kunt controleren of je zonnepanelen stroom opwekken door (bij daglicht!) te kijken op de Envoy. Is het lampje bij het stroom-tekentje groen (knipperend of constant brandend)? Dan wordt er stroom opgewekt.

  • Ik zie niet alle opbrengst direct terug in Enlighten

    Heb je net jouw verbinding hersteld? Het duurt tot 24 uur voordat alle data van afgelopen dagen volledig gesynchroniseerd is.

Andere manieren om te verbinden

Je kunt jouw zonnepanelen ook op andere manieren met internet verbinden. Kom je er via wifi niet uit? Of heeft jouw router of modem geen WPS-knop? Je kunt ook met een rechtstreekse internetkabel verbinding maken of gebruik maken van TP-Link Powerline Adapters. Bekijk de stappenplannen hieronder.

Hulp nodig?

Kom je er niet uit? Of werkt de verbinding na de stappen nog niet? De experts van Enphase helpen je het beste op weg. Zij zijn bereikbaar via 073 303 5859.

Bel Enphase support Contact Energie in Huis
IMG_8793.jpg