Micro-omvormers rapporteren niet

De systeemstatus "micro-omvormers rapporteren niet"  treedt normaal gesproken op wanneer de Envoy te ver weg staat van de meterkast of wanneer er een storing op het elektriciteitsnet is tussen de micro-omvormers en de Envoy.

Dit kan je meestal zelf oplossen. Hieronder vind je een stappenplan om de storing te verhelpen:

Envoy

Storing oplossen: "Micro-omvormers rapporteren niet"

Met onderstaande stappen kun je de systeemstatus "Micro-omvormers rapporteren niet" in de meeste gevallen zelf oplossen. Het kan tot 15 minuten duren voordat de melding verdwenen is.

Stap 1
De Envoy (zie afbeelding hierboven) werkt het beste op een stopcontact zo dicht mogelijk bij de meterkast.
Is jouw Envoy verplaatst van de oorspronkelijke locatie? Dan is hij nu mogelijk aangesloten op een stopcontact dat te ver van de meterkast ligt. Zet de Envoy terug op de oorspronkelijke locatie of sluit de Envoy aan op een stopcontact dat zo dicht mogelijk bij de meterkast ligt.

Stap 2
Zorg ervoor dat de Envoy rechtstreeks is aangesloten op een muurstopcontact en niet op een overspanningsafleider, contactdoos of verlengsnoer.

Stap 3
Zorg ervoor dat er geen andere apparaten op hetzelfde stopcontact als de Envoy aangesloten zijn.

Stap 4
Is de Envoy aangesloten op een stopcontact zo dicht mogelijk bij de meterkast en blijft het probleem zich voordoen? Dan zorgt er mogelijk een ander apparaat voor storing in de communicatie tussen de Envoy en micro-omvormers.

Onderstaande apparaten veroorzaken vaak storingen in de communicatie. Loop de apparaten na en bekijk of de storing verholpen is als je het apparaat uitschakelt of van de stroom haalt (dit kan tot 15 minuten duren). Heb je sinds kort een nieuw elektrisch apparaat in huis? Controleer die dan ook.

  • Verlengsnoeren en overspanningsafleiders
  • Noodstroomvoeding (UPS) of batterijen die de stroomvoorziening overnemen wanneer er geen elektriciteit is
  • Touch-lampen
  • Batterijladers of adapters voor bijvoorbeeld telefoon of laptop, met name voor oudere apparaten
  • Zware roterende motoren in apparaten zoals ventilatoren, koelkasten, vriezers of waterpompen
  • Gereedschap zoals een drukboor, tafelzaag, houtfrees -of schaaf
  • Elektronische ongediertebestrijders
  • Oudere of niet goed werkende TL- of spaarlampen
  • Andere oudere elektrische apparaten

Heb je het apparaat gevonden? Vervang het apparaat of neem contact op met de fabrikant.

Stap 5
Wacht 15 minuten. Zie je na het volgen van deze stappen en 15 min wachten nog altijd de melding "Micro-omvormer rapporteert niet"? Bekijk dan in Enlighten de status van jouw micro-omvormers. Zie je hier een storing staan, neem dan contact op met Enphase via 073 303 5859.

Kom je er niet uit? Of krijg je de storing niet verholpen? Neem contact op met de experts van Enphase via 073 303 5859.

Heb je de storing verholpen?
Het duurt tot 15 minuten voordat de melding verdwenen is. Deze storing heeft geen invloed gehad op de stroomopbrengst. Jouw zonnepanelen hebben dus gewoon stroom opgewekt. In de meeste gevallen wordt de opbrengst met terugwerkende kracht alsnog zichtbaar in Enlighten. Het kan wel nog 24 uur duren voordat deze data volledig gesynchroniseerd is.

Hulp nodig?

Kom je er niet uit? Of lukt het niet om de storing op te lossen? De experts van Enphase helpen je het beste op weg. Zij zijn bereikbaar via 073 303 5859.

Bel Enphase support Contact Energie in Huis
alicia en tony