Handleiding zonnepanelen

Gefeliciteerd met jouw zonnepanelen. Profiteer jaren van jouw eigen zonnestroom. Met onderstaande tips en handleidingen hou je jouw zonnepanelen in topconditie

pv

Houd je zonnepanelen in topconditie

Jij wilt het meeste uit jouw zonnepanelen halen. Gelukkig zijn zonnepanelen heel onderhoudsarm en heb je er weinig omkijken naar. Er zijn een paar dingen die je na installatie zelf moet regelen. Verder geven we je wat tips, vind je hier de belangrijkste documenten terug en vind je antwoord op de meestgestelde vragen. Heb je andere vragen of kom je er zelf niet uit? Ons team zit ook nu voor je klaar. Neem gerust contact met ons op.

Hoe werkt het precies?

Jouw zonnepanelen wekken stroom op wanneer het licht is. Deze stroom wordt door de omvormer omgezet naar bruikbare stroom voor in je huis. Heb je een systeem met een stringomvormer, bijvoorbeeld van het merk Growatt, dan hangt er ergens in jouw huis één omvormer voor alle panelen. Meestal op zolder of in de meterkast. Heb je een systeem met micro-omvormers, bijvoorbeeld van het merk Enphase, dan heeft ieder paneel zijn eigen kleine omvormer onder het paneel. In jouw woning hangt dan enkel een klein kastje, de Envoy. De omvormer of de Envoy registreren precies hoeveel stroom jouw zonnepanelen opgewekt hebben. Je kunt het terugvinden in de app of online omgeving.

RobFritz_Schermafbeelding

Terugleveren en salderen

Wanneer je zonnepanelen stroom opwekken, wordt dat eerst door de apparaten in huis gebruikt die je aan hebt staan. Wekken de panelen meer op dan de apparaten nodig hebben? Dan wordt dat teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. De energiemeter registreert hoeveel energie er vanuit de woning terug het net in gaat. Dat is dus minder dan wat jouw panelen in totaal opgewekt hebben. Het verschil tussen deze twee is de hoeveelheid stroom die direct in huis gebruikt is.

In Nederland geldt de regel dat je de stroom die je teruglevert mag wegstrepen tegen stroom die je op een ander moment afneemt. Bijvoorbeeld 's avonds wanneer de zonnepanelen uitstaan. We noemen dit salderen. Wekken jouw zonnepanelen in een jaar meer op dan je in een jaar aan stroom verbruikt? Dan krijg je hier een vergoeding voor. Zo'n 4 tot 7 cent / kWh.

Moeder en kind wassen af

Gebruikershandleidingen en technische specificaties

Hier vind je alle belangrijke documenten van onze zonnepanelen en omvormers.

Veelgestelde vragen zonnepanelen

  • Kan ik nog wisselen van energiemaatschappij?

    Ja, wanneer je zonnepanelen hebt kun je gewoon wisselen van energiemaatschappij. Geef bij het overstappen altijd aan dat je zonnepanelen hebt. Dan passen ze het termijnbedrag hierop aan. 

    Wek je meer stroom op dan je zelf verbruikt? Bekijk dan de speciale terugleververgoeding hiervoor. Die verschilt per energiemaatschappij. 

  • Kan ik nog uitbreiden met zonnepanelen?

    Dat hangt af van de omvormer die je kiest. Als jij nu 6 panelen wilt maar later misschien meer, dan raden wij Enphase omvormers aan. Op die manier kun je zo vaak uitbreiden (of minderen) als je maar wilt. Bijvoorbeeld bij de aanschaf van een elektrische auto.

  • Hoe kan ik de opwekking van mijn zonnepanelen zien?

    Nadat de zonnepanelen zijn geïnstalleerd, kan je via een speciale online-omgeving of via een app live de opwekking van de zonnepanelen volgen. Je ontvangt de inloggegevens na de installatie.

  • Waarom staat er minder stroom verrekend op mijn energierekening dan de monitoring aangeeft?

    De stroom die opgewekt wordt door de zonnepanelen wordt eerst in de woning gebruikt. De omvormer of Envoy registreert hoeveel energie er opgewekt is door de zonnepanelen. De energiemeter registreert hoeveel energie er vanuit de woning terug het net in gaat. Er gaat pas stroom het net in als er meer stroom wordt opgewekt dan wordt verbruikt op een specifiek moment. Hierdoor kan het zijn dat er minder stroom op de energierekening verrekend wordt dan dat je terugziet in de monitoring. Het verschil tussen deze twee is de hoeveelheid stroom die direct in huis gebruikt is.

Meestvoorkomende storingen

  • Mijn zonnepanelen wekken niets op

    Met zonnepanelen op het dak wil je natuurlijk profiteren van zonnestroom. Lijkt het alsof je zonnepanelen geen stroom opwekken? Dat kan meerdere oorzaken hebben.

    In de app of de online omgeving kun je controleren hoeveel stroom jouw zonnepanelen opwekken. Zie je daar geen stroomopbrengst? Meestal is dan de verbinding weggevallen tussen de omvormer en het internet. Jouw zonnepanelen hebben in de tussentijd gewoon stroom opgewekt. Volg het stappenplan om de verbinding te herstellen. In de meeste gevallen krijg je de opbrengst met terugwerkende kracht gewoon in de app te zien.

    Is jouw omvormer wel verbonden met het internet, maar wekken je panelen geen stroom op? Vaak zie je in de app of online omgeving een fout- of storingsmelding. Wat de melding precies betekent verschilt per omvormer. Bekijk de gebruikershandleiding.

    Zie je geen specifieke foutmelding? Er zijn een aantal momenten waarop de zonnepanelen niets opwekken:

    • Wanneer de zon onder is
    • Wanneer er te weinig zonlicht is
    • Wanneer er sneeuw op jouw panelen ligt

    Kom je er niet uit? Neem contact met ons op.

  • Waar blijven de/mijn inloggegevens voor monitoring?

    Het liefst zou je direct na de installatie al met de app de opbrengst willen volgen. Dat snappen we. We proberen je altijd zo snel mogelijk de inloggegevens te geven.

    Na installatie controleert onze specialist op kantoor jouw installatie. Hij bekijkt de foto's en meetwaardes die de installateur heeft doorgegeven en bekijkt de opbrengstgegevens die in de online-omgeving binnenkomen. We willen er zeker van zijn dat jouw installatie goed werkt, maximaal stroom opwekt, netjes geïnstalleerd is en veilig is. Hij maakt voor jou dan ook de inloggegevens aan.

    Je ontvangt jouw inloggegevens binnen twee weken na installatie. Heb je deze na twee weken nog niet ontvangen? Stuur ons dan een berichtje

  • De omvormer staat uit, wat nu?

    Er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn.

    Het kan zijn dat de omvormer in standby-modus staat. Het lijkt dan net of de omvormer uit staat. Wanneer de zonnepanelen geen stroom opwekken, gaat de omvormer in standby-modus. Bijvoorbeeld als de zon onder is of als er sneeuw op de panelen ligt. Zodra de zon weer opkomt of de sneeuw gesmolten is gaat het systeem vanzelf weer aan.

    Zouden de panelen wel stroom moeten opwekken? Kijk op de display van de omvormer of in de app. Bij sommige omvormers gaat het display aan zodra je op de omvormer klopt. Wordt er stroom opgewekt? Dan is alles in orde. Zie je een storingsmelding, kijk in de handleiding wat de storing inhoudt. Controleer ook of er geen schakelaars verkeerd staan.

    Kom je er zelf niet uit? Neem gerust contact met ons op.

  • Ik zie foutmelding "Micro-omvormers rapporteren niet"

    Jij hebt zonnepanelen en Enphase micro-omvormers. Onder ieder paneel zit één micro-omvormer. Daarnaast zit in jouw woning ergens een klein kastje genaamd Envoy. De Envoy registreert de opbrengst van alle micro-omvormers en zorgt dat jij dat in de online omgeving kan bekijken. Daarvoor moeten de Envoy en micro-omvormers wel met elkaar kunnen communiceren. Dat gebeurt via het stroomnet in je woning.

    De systeemstatus "micro-omvormers rapporteren niet" krijg je te zien als de Envoy niet kan communiceren met de micro-omvormers. Normaal is dat wanneer de Envoy te ver weg staat van de meterkast of wanneer er een storing op het elektriciteitsnet is tussen de micro-omvormers en de Envoy.

    In de meeste gevallen kun je het probleem zelf verhelpen. Bekijk hier het stappenplan.

  • De verbinding tussen mijn zonnepanelen/omvormer en het internet is verbroken

    Je kunt de opbrengst van jouw zonnepanelen in de app of online-omgeving bekijken. Hiervoor moeten ze verbonden zijn met het internet. Bekijk hier hoe je jouw zonnepanelen opnieuw met het internet kunt verbinden en hoe je verbindingsproblemen oplost.

Handleidingen Zonnepanelen

Handleidingen Enphase omvormers

Kom je er niet uit?

Ons team staat voor jouw klaar. Neem gerust contact met ons op als je er niet uit komt of een vraag hebt.

Bel ons Stuur een bericht
medewerker met headset